Financiën in 2020

Tweegesprek met Peter van Wageningen, lid Raad van bestuur, en Pieter Bakker, manager Financiën

Financieel stabiel

‘ViVa! is er in 2020 in geslaagd de zorg goed uit te voeren en het jaar financieel stabiel af te sluiten’, zegt Peter van Wageningen. ‘Dankzij onze financiers konden we gebruikmaken van compensatiemaatregelen, zoals vergoedingen voor extra leegstand (vanwege overlijdens) en isolatie van besmette personen, voor het inrichten van COVID-units en de aanschaf van beschermingsmiddelen als jassen en mondmaskers voor verzorgend personeel.’

‘Maar in het begin waren de zorgen groot’, weet Pieter Bakker. ‘Er was veel onzekerheid over wat wel of niet vergoed zou worden en wat de gevolgen zouden zijn voor onze omzet. Maar ViVa! kon gelukkig wel een stootje hebben: we waren gestart met een goede financiële positie. Gaandeweg 2020 kregen we meer zicht op de hoogte van de overheidscompensatie. Uiteindelijk viel het totale financiële effect van corona reuze mee - zeker als je kijkt naar de omvang van de ontvangen compensatiegelden.’

ViVa! heeft ziekenhuizen kunnen ontlasten door op de leegstaande revalidatieafdeling corona-units op te zetten.’

Prioriteit: personeel en de zorg

Van Wageningen: ‘In 2020 heeft ViVa! met dezelfde formatie door corona uiteindelijk minder zorg geleverd. Want door corona was er wel veel zorg maar was er ook sprake van veel bewoners die overleden waardoor er lege kamers kwamen. Bovendien wilden veel mensen geen thuiszorg, uit angst voor het virus. Aanvankelijk werd overgegaan tot afschalen van de zorg bij de mensen thuis tot het hoogst noodzakelijke. Die situatie herstelde zich snel toen corona in de zomermaanden behoorlijk wegzakte. Toen Nederland eind 2020 opnieuw koos voor een lockdown, lagen de ziekenhuizen al behoorlijk vol. ViVa! heeft ziekenhuizen kunnen ontlasten door op de leegstaande revalidatieafdeling een corona-unit op te zetten.’ ‘Een intensief proces’, zegt Bakker. ‘Niet op de laatste plaats vanwege onze doelgroep. We hadden met besmette bewoners te maken die zich niet aan quarantainemaatregelen hielden. Ze begrepen de richtlijnen niet en gingen aan de wandel. Dat vereiste forse extra inzet van het personeel. Het telkens weer aan- en uittrekken van beschermingsmiddelen, flexibel zijn in het schema. Inmiddels legt corona minder druk op de organisatie en lopen we de leegstand in.’

Dankzij verdergaande automatisering en digitalisering komt er dan in de praktijk meer tijd vrij voor de concrete zorg voor onze cliënten, de kwetsbare ouderen.

2021-2024: summiere blik vooruit

‘We zijn gematigd positief over de financiële situatie’, aldus Van Wageningen. ‘Primair nu is investeren in onze medewerkers en in de zorg. Onlosmakelijk daarmee verbonden is ons voornemen te gaan investeren in nieuwbouw en het up-to-date brengen van de inrichting van onze locaties, passend bij de veranderende zorgvraag. Daarbij horen ook investeren in de zorgtechnologie en het versimpelen van de administratieve processen. Dankzij verdergaande automatisering en digitalisering komt er dan in de praktijk meer tijd vrij voor de concrete zorg voor onze cliënten, de kwetsbare ouderen. We maken ViVa! toekomstvast, klaar voor het optimaal verlenen van zorg.’ Bakker voegt toe dat ViVa! daarbij op dit moment nog extra financiële steun ontvangt van de overheid, de zogenoemde kwaliteitsmiddelen: ‘We willen met inzet van extra verplegend personeel de kwaliteit van de verpleeghuiszorg verhogen en onze medewerkers mogelijkheden bieden voor opleiding en ontwikkeling.’ Van Wageningen benadrukt: ‘We willen onze medewerkers graag aan ons binden, ze vasthouden. Onze cliënten zijn ouderen met een zware zorgvraag, dit vraagt specifieke vaardigheden en kwaliteiten. Dergelijke investeringen vereisen een goede financiële organisatie. Maar zelfs in 2020 bleef het saldo positief. Met een gerust hart kunnen we stellen: ViVa! is financieel robuust, de voorwaarde voor het leveren van goede zorg.’