Zorgtechno­logie voor kwaliteit van leven

In de wijkzorg vinden veel nieuwe ontwikkelingen plaats. Om ervoor te zorgen dat onze cliënten zo veel mogelijk hun eigen leven leiden, zelfredzaam zijn in hun vertrouwde, veilige omgeving. Met goede en passende zorg. De opmars van zorgtechnologie is een van deze ontwikkelingen.

ViVa! wil de best mogelijke zorg bieden. Nu en in de toekomst. Door de toename van ouderen en afname van werkenden in de zorg, alle wervings- en imagocampagnes ten spijt, kan goede zorg niet meer zonder technologie. Inzet van slimme toepassingen maakt het werk sneller en efficiënter, en er is er tijd over voor de werkelijke zorgvraag van de cliënt, met als resultaat kwalitatief betere zorg. Inmiddels zijn er binnen ViVa! tal van handige tools beschikbaar, waardoor cliënten zelfstandig kunnen blijven, denk aan beeldzorg, medicatie-uitgifte en leefstijlmonitoring etc. De pandemie heeft hieraan een versnelling gegeven.

Jan Korf en Nils Hoorn begeleiden deze digitale transformatie.

‘Onze doelstelling is dat over vijf jaar 25% van de zorg door technologie wordt gedaan of ondersteund. Dus er gaat zeker wat veranderen! In samenwerking met zorgorganisaties in de regio hebben we de inzet van zorgtechnologie op de kaart gezet én een bewustwording teweeggebracht. Onder meer door gebruik te maken van de technische middelen én met het inzetten van wijkverpleegkundigen - gespecialiseerd in zorginnovatie - die ondersteuning bieden in de wijkteams. Met als doel inderdaad de cliënten zelfstandig te laten wonen en de regie te laten behouden op hun leven.

Met deze doelstelling voor ogen, redden we het niet alleen met het uitproberen en inzetten van nieuwe technologieën. ViVa!’s visie op wijkzorg ademt nu zorgtechnologie. Het is een belangrijke pijler om het aanbod en de zorgvraag in de toekomst te kunnen laten passen. Na de forse start van experimenteren met verschillende technologieën, willen we nu de zorgprocessen koppelen aan de technologieën. In 2020 haalden we de technologie in huis en zochten hierbij cliënten. Hoe werkt het apparaat? Kunnen we hier een instructie voor maken? Kunnen cliënt/mantelzorger/verzorger ermee uit de voeten? Met deze aanpak kunnen we ons doel niet bereiken.

Nu draaien we het om: Aan de zorgvraag koppelen we het zorgproces en het gebruik van zorgtechnologie. We zorgen dat zorgtechnologie standaard onderdeel is van de manier waarop we zorg aanbieden. Kort door de bocht: is de cliënt vergeetachtig en gebruikt hij medicijnen? Dan krijgt mijnheer de Medido (medicijndispenser).

De transitie is gestart. We moeten nu echt doorpakken om ervoor te zorgen dat we in de nabije toekomst in staat zijn om kwalitatief goede zorg te blijven bieden. We zijn het verplicht aan onze zorgmedewerkers, cliënten en mantelzorgers. Doelmatige en passende wijkzorg wordt nu ook aangemoedigd door de zorgverzekeraars. We werken hierin samen met leveranciers en met collega’s in de regio. En we leren veel van elkaar - met vallen en opstaan. En dergelijke samenwerking was een paar jaar geleden niet mogelijk. Dat is ook mooi aan deze transitie.’

Mijnheer Bijsterbosch, gebruiker van de Medido:

Ik kon mijn medicijnen wel eens vergeten, maar dat gebeurt niet meer. Het apparaat gaat ‘s morgens en ’s avonds af. Het zakje met pilletjes is precies wat ik nodig heb. En zo vergeet ik het niet in te nemen.

Verpleegkundige Charlene Groot, aandachtsveld zorgtechnologie:

De uitrol van zorgtechnologie krijgt nu echt vaart! En dat is leuk! Het kost even tijd om collega’s de voordelen voor de cliënt en hunzelf te laten inzien. Gelukkig wil iedereen graag en zet hier de nodige stappen voor.