Voorwoord

2021, een jaar vol uitdagingen

Voor ViVa! Zorggroep gaat het jaar 2021 de boeken in als een jaar met uitdagingen die we vol zijn aangegaan en mijlpalen die we daarbij hebben bereikt. Te beginnen met de uitdagingen. Ook dit jaar hebben wij gemerkt dat de zorgvraag zwaarder en complexer wordt, onder andere doordat er meer ouderen met dementie zijn. Onze bewoners hebben steeds meer intensieve zorg nodig. Wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk te beantwoorden aan deze vraag.

Tegelijkertijd neemt de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds toe. Als gevolg hiervan is het ook voor ons af en toe echt ingewikkeld om de zorg rond te krijgen. Het aantal beschikbare medewerkers die zorg kunnen en willen bieden staat op gespannen voet met de steeds verder aangescherpte kwaliteitskaders en de toegenomen zorgzwaarte. Als Raad van Bestuur houden wij continu de vinger aan de pols van dit spanningsveld, zowel intern bij onze medewerkers als extern, in de regio en landelijk. Elk signaal nemen wij serieus en delen wij, om ervoor te zorgen dat dit onderwerp ook maatschappelijk en politiek gezien de aandacht blijft krijgen die het verdient.

De coronapandemie legde nog eens extra druk op onze bezetting. De virusgolven werden weliswaar milder van aard, maar zorgden wel voor meer ziekteverzuim en uitval door de geldende quarantainemaatregelen.

Om deze uitdagingen strijdvaardig aan te gaan, hebben wij in 2021 gekozen om ons beleid te focussen op vier belangrijke thema’s: medewerkers op 1, kwaliteit van zorg, vastgoedontwikkeling en innovatie.

Om deze uitdagingen strijdvaardig aan te gaan, hebben wij in 2021 gekozen om ons beleid te focussen op vier belangrijke thema’s: medewerkers op 1, kwaliteit van zorg, vastgoedontwikkeling en innovatie. Deze vier focusgebieden geven ons houvast om de juiste beslissingen te nemen en prioriteiten te stellen. In dit jaarbericht lichten we de stappen verder toe die we hebben gezet op alle vier de vlakken. Een van de highlights vinden wij dat ViVa! Zorggroep haar visie op het langer thuis wonen van cliënten, met zorg thuis, meer handen en voeten heeft gegeven. Op dat vlak hebben we in 2021 en de eerste helft van 2022 echt meters gemaakt. Onze goede financiële positie maakte het opnieuw mogelijk om dit soort stappen te kunnen zetten.

Om vandaag, morgen en in de toekomst kwalitatief goede zorg te kunnen blijven bieden, zullen wij onze medewerkers nog meer op 1 moeten zetten. Die kanteling hebben we in 2021 ingezet. Want alleen door hen te blijven binden en boeien, kunnen wij onze maatschappelijke taak waarmaken. Als bestuur zien wij hierin een belangrijke rol voor onszelf weggelegd. Wij willen voor onze mensen dichtbij en herkenbaar zijn. Daarin hebben we geïnvesteerd, onder andere door met medewerkers het gesprek aan te gaan, over wat hen beweegt en wat zij in hun dagelijkse werk ervaren. We hebben hiervoor sinds juni 2021 speciale sessies ingepland. Voor ons zijn deze gesprekken zo waardevol! Wij horen niet alleen waar er knelpunten worden ervaren, maar ook hoe mooi ons werk is. Hoe de humor vaak in kleine dingen zit, hoe dankbaar cliënten en hun familieleden zijn en hoe hartverwarmend het is om in mensen van in de negentig nog hun jeugdigheid te zien.

Aan ons de schone taak om alle energie de goede kant op te laten stromen, zodat wij voor een kwetsbare groep mensen in de samenleving echt iets kunnen betekenen.

Binnen de Raad van Bestuur en het MT hebben we ook een ontwikkeling doorgemaakt: het team is hechter geworden en de effectiviteit in de samenwerking is verbeterd. Dat is belangrijk, want het werkplezier en de motivatie binnen ViVa! Zorggroep beginnen bij ons. Aan ons de schone taak om alle energie de goede kant op te laten stromen, zodat wij voor een kwetsbare groep mensen in de samenleving echt iets kunnen betekenen.

De groeiende regeldruk vanuit nieuwe kwaliteitskaders en wetgeving is daarin niet altijd helpend. Maar natuurlijk hebben we regels nodig. De zorg verandert, cliënten veranderen, de maatschappij verandert. Dat vraagt van onze organisatie dat wij flexibel meebewegen, en dat wij in beweging blijven. Scholing en ontwikkeling zijn daarvoor cruciaal. Ook in 2021 hebben we daarin veel geïnvesteerd, om een professionele zorgverlener te kunnen blijven – niet alleen met oog en hart voor onze cliënten, maar ook met een scherpe blik op wat er vanuit de regelgeving van ons wordt verwacht.

Zien en gezien worden – dat is waar het in ons werk om gaat: of het nu gaat om onze medewerkers, de vrijwilligers, mantelzorgers of cliënten.

Wij zijn trots op onze bevlogen zorgteams

Onze medewerkers hebben zich de afgelopen periode ingezet om onze missie te realiseren. Wij willen hen daarvoor hartelijk bedanken. Een speciaal woord van dank willen wij hierbij ook richten tot onze vrijwilligers en de mantelzorgers. Zij spelen een onmisbare rol, want zonder hun hoofd, hart, handen en schouders zouden wij het niet redden. Onze oprechte dank dus voor alles wat zij voor ons en onze cliënten doen en betekenen!

Zien en gezien worden – dat is waar het in ons werk om gaat: of het nu gaat om onze medewerkers, de vrijwilligers, mantelzorgers of cliënten. Het zijn vaak niet de grote, maar de kleine gebaren die het verschil maken. Met dit jaarbericht willen wij als Raad van Bestuur van ViVa! Zorggroep laten zien wat onze mensen hebben gedaan in 2021 en hun ook op die manier laten weten dat zij door ons worden gezien.

Marja Sleeuwenhoek & Peter van Wageningen Raad van bestuur