Duurzaamheid

Zorg dragen voor medicatie

Lees verder

Update Inkoop & Logistiek

Lees verder

Zorg dragen voor medicatie

Update Inkoop & Logistiek

Lees verder
Lees verder

Zorg dragen voor medicatie

Hoe we met medicatieboxen het verschil maken

Zorg en medicatie gaan hand in hand. Het is iets waar ViVa! Zorggroep zorgvuldig mee wil omgaan. Medicijnen die over zijn moeten duurzaam worden verwerkt en zeker niet verkeerd terecht komen. Zo'n 60 medicatieboxen en een ophaalronde zorgen ervoor dat we goed omgaan met het overschot aan medicijnen.

Door Harmen van Doorn

Rik Duinmeijer ontwikkelde, samen met collega Denise Robers, vanuit de LEAN-methode een aanpak om medicatieverspilling tegen te gaan. "Tot een aantal jaren geleden hadden we als organisatie nog niet iets geregeld." En iets regelen was nodig, want het is niet goed als medicijnen die over zijn zomaar weggegooid worden. Of in het milieu terecht komen, omdat het door de wc wordt gespoeld. Een ander risico is dat medicijnen zonder recept worden gebruikt, of in criminele handen terecht komen.

60 medicatieboxen in omloop

Voor het veilig inzamelen van ongebruikte of oude medicijnen zijn een proces, werkafspraken en boxen nodig. Om zorg te dragen voor de goede verwerking van medicijnen die overblijven heeft Rik samen met collega's een eenvoudig proces opgetuigd. "We hebben zo'n 60 medicatieboxen van 15 of 50 liter in omloop. En deze bakken worden via een rittenschema opgehaald en geleegd.” De 15 liter-box is snel vol. Het proces werkt het effectiefst als er per locatie zo min mogelijk boxen zijn.

Een gestroomlijnd proces

Het proces is afgelopen jaar nog verder verbeterd. “Sinds vorig jaar is ook bepaald dat de boxen op alle locaties / afdelingen waar mogelijk op dezelfde plekken staan. Een plek dichtbij de liften is bijvoorbeeld ideaal; de boxen zijn dan makkelijk en snel bereikbaar én snel te vinden. In tegenstelling tot een afgesloten kamertje achteraf. Het is een gestroomlijnd proces; werkt als een trein."

Vragen?

Voor meer informatie kun je terecht bij Rik Duinmeijer, e-mail naar vastgoed@vivazorggroep.nl.

Terug naar boven

Update over het optimalisatie­project Inkoop & Logistiek

De afdeling Vastgoed & Facilitair heeft samen met de zorg vastgesteld dat er een (financiële) verbeterslag mogelijk is voor het inkoop-, bestel-, voorraadbeheer- en logistieke proces op de verschillende locaties. Elk van de 18 locaties heeft een eigen manier om de voorraad te beheren. Inkopen, bestellen, leveren en op voorraad houden van producten is steeds weer anders georganiseerd. Dit willen we optimaliseren.

Door Lisa Labadie

Het zorgpersoneel heeft nu veel ruimte om zelf te bedenken hoe ze omgaan met voorraad. Vanuit onder meer de wens om een product altijd op voorraad te hebben ontstaan juist te ruime voorraden van verschillende productgroepen. Dat leidt tot een onnodige productderving als de producten over datum raken en stijging van kosten. Ook is er gebrek aan ruimte om voorraad op te slaan. Daardoor gebeurt dit ook veel op de kamers/ appartementen zelf: geen wenselijke situatie.

Productgroepen Aan de hand van gebruik en kosten kunnen we zien dat de volgende 3 productgroepen het hoogst scoren in zowel verbruik als kosten: Linnen en Schoonmaak, Voeding, Verpleegkundige verbruiks- en koopartikelen. Het project waar we mee beginnen zal dan ook eerst deze productgroepen onder de loep nemen. Het hele inkoop- en bijbehorende logistieke proces komt aan bod.

Brownpapersessies

Naar aanleiding van het data-onderzoek dat in de vorige nieuwsbrief is beschreven, hebben diverse brownpapersessies plaatsgevonden met een diverse groep medewerkers. Van gebruiker tot besteller en van inkoper tot logistiek medewerker. Samen hebben we een beeld geschetst van het hele inkoopproces bij ViVa! van de eerdergenoemde productgroepen.

Plan van aanpak

De data-analyse gaf een goed beeld, maar niet een volledig beeld. De brownpapersessies lieten ook zien dat het proces per locatie anders ingericht is. We zullen daarom ook de komende periode een diepteonderzoek doen bij 5 locaties: Meerstate + GRZ, De Loet, De Boogaert en Huis ter Wijck. Als deze data is verzameld, verwerken we dit in het plan van aanpak. De volgende opbouw kunnen jullie verwachten:

1. Harmoniseren van bestelproces

2. Verbeteren leverproces

3. Op voorraad houden

Vragen?

Voor meer informatie kun je terecht bij Lisa Labadie, e-mail naar vastgoed@vivazorggroep.nl.

Terug naar boven

Duurzaamheid

Dit waren de artikelen van het thema Duurzaamheid. Dankjewel voor het lezen van al het nieuws! Navigeer via het menu naar de andere thema's of ga weer terug naar het voorwoord.