
Wonen & Werken

De impact van geur in onze woonzorglocaties
Vanuit de afdeling Vastgoed & Facilitair werken we op allerlei vlakken aan de inrichting van de ‘fysieke leefomgeving’. Dat gaat lang niet altijd over datgene wat je meteen ziet: meubilair, stoffering en behang. Het gaat ook vaak over minder voor de hand liggende factoren, zoals wat je hoort, wat je voelt of wat je ruikt.
Door Evelyn Boelhouwer
Het afgelopen jaar hebben we extra aandacht gehad voor het thema geur. Geur heeft namelijk een grote invloed op hoe mensen hun leefomgeving ervaren. Het is belangrijk om hiervan bewust te zijn en er naar te streven dat de geuren in onze locaties een positieve bijdrage leveren aan het leef comfort van onze bewoners. Maar ook aan het gevoel dat het ons als medewerkers geeft om ergens te werken of aan de indruk die een bepaalde omgeving maakt op bijvoorbeeld familie en bezoek.
Geur brengt ons in contact met ons ‘oer-brein’
In de ouderenzorg is geur op individueel niveau een krachtig middel dat ingezet kan worden om in contact te komen met een bewoner. De reukzin is namelijk een krachtig zintuig dat gekoppeld is aan ons oer-brein. Geuren worden in het geheugen verbonden met zowel positieve als negatieve ervaringen. Net als muziek kunnen geuren herinneringen en gevoelens van vroeger oproepen in het heden. Ieder mens bouwt in de loop van zijn of haar leven eigen associaties op met geuren. Er zijn diverse technieken beschikbaar om geur in te zetten om de gemoedstoestand te verbeteren.
Geuren bepalen wat je denkt en hoe je je voelt
Maar ook in het collectief kan geur veel doen in een leefomgeving. Ook al ben je je er misschien niet meteen heel actief bewust van, hoe het ergens ruikt maakt enorme indruk en is mede bepalend voor hoe je over die omgeving denkt en hoe de omgeving aanvoelt. Zo kan een frisse geur oproepen tot een bepaalde vorm van activiteit en een zachte geur zorgen voor ontspanning.


Pilot Geurbeleving Meerstate
Begin 2025 zijn we met onze geurleverancier Scentair een pilot gestart op locatie Meerstate. We waren al bekend met dit bedrijf omdat er al een samenwerking was met De Marke. We hebben in Meerstate 3 verschillende geuren ingezet, alle 3 met een ander doel:
- een geur om onaangename geuren te maskeren
- een geur om een gastvrij en aangenaam gevoel op de afdeling te creëren
- een geur om warmte te geven in een moeilijke situatie (palliatieve afdeling)
De reacties van zowel bewoners, als familie en medewerkers, zijn zeer positief. Met name de inzet van geur om een onaangename geur in onze soms oude gebouwen te maskeren, heeft een enorme positieve impact.
Vervolg: meer locaties haken aan
Naar aanleiding van de positieve uitkomsten van de pilot in Meerstate zijn de overige locatie gepolst op hun interesse. Een aantal locaties heeft hier meteen zeer positief op gereageerd. Dit najaar worden er geursystemen geplaatst op afdelingen van Heemswijk, Waterrijck, De Santmark, Overkerck en De Boogaert. Met de teams van de betreffende afdelingen zijn geuren uitgekozen die een soort extra identiteit gaan geven aan die afdeling. Het idee is dat mensen de afdeling niet alleen aan het uiterlijk gaan herkennen, maar ook aan de geur en dan in positieve zin.
Vragen of aanmelden?
Voor 2026 verwachten we dat er zich nog meer locaties zich willen aanmelden. Dat kan door een bericht te sturen aan Evelyn Boelhouwer via e.boelhouwer@vivazorggroep.nl.
De kracht van geur in de zorgomgeving
Geur doet meer dan je denkt.
Een prettige geur kan een groot verschil maken in hoe bewoners én medewerkers zich voelen. Lees hier je waar geur allemaal invloed op heeft – én waar je op kunt letten bij het gebruik ervan.

Nieuwe bedrijfskleding
Uitlevering in voorbereiding: medewerkers krijgen nieuwe bedrijfskleding
De uitlevering van de nieuwe bedrijfskleding van ViVa! Zorggroep komt dichterbij. De procedures voor de distributie zijn afgestemd, beoordeeld en het nieuwe beleid is in Zenya gezet. In totaal gaat het om meer dan 10.000 kledingstukken.
Door Robert Boer en Willeke Heijne
In september verleende de ondernemingsraad instemming met het voorgenomen besluit over het beleid bedrijfskleding. Vervolgens heeft de raad van bestuur het beleid formeel vastgesteld. Met de nieuwe bedrijfskleding zet ViVa! een belangrijke stap richting een herkenbare en professionele uitstraling. De kleding is bedoeld voor alle medewerkers die direct contact hebben met cliënten. Dat geldt voor Woonzorg, Wijkzorg en Huishoudelijke Zorg.
Belangrijkste uitgangspunten uit het beleid
Het beleid bedrijfskleding geldt voor iedereen die bij ViVa! Zorggroep in dienst is of via een uitzendconstructie direct contact heeft met cliënten. Voor ZZP’ers, team Thuisbegeleiding en team Gespecialiseerde Huishoudelijke Verzorging geldt het beleid niet. Kantoormedewerkers van De Grote Hout dragen alleen bedrijfskleding wanneer zij in aanraking komen met cliënten. Medewerkers krijgen kleding in bruikleen en moeten het zelf onderhouden. Er is geen waskostenvergoeding (geen verplichting van een werkgever). De kleding blijft eigendom van ViVa! Zorggroep en mag uitsluitend tijdens werktijd worden gedragen.

Uitlevering: van planning tot uitvoering
De uitlevering van de 10.000 kledingstukken wordt zorgvuldig gepland. Leverancier Hazet zorgt voor voorraadbeheer en bezorging. De tunieken zijn op maandag 27 oktober bij alle woonzorglocaties en bij het hoofdkantoor voor de Huishoudelijke Zorg in de wijk, VPT-teams en de diverse flexpools afgeleverd. Binnenkort wordt de definitieve aanpak van de uitlevering bekendgemaakt. Hierbij wordt aandacht besteed aan een soepele verdeling over locaties, pasvormen en contracturen, zodat iedereen op tijd over de juiste kleding beschikt. Voor medewerkers van de Wijkzorg wordt de levering gecombineerd met het kerstpakket.

Bedrijfskleding op Zenya
Het dragen van bedrijfskleding draagt bij aan een hygiënische, veilige en uniforme werkomgeving. Kleding moet schoon en in goede staat zijn en wordt bij zichtbare vervuiling direct vervangen. Leidinggevenden hebben hierin een voorbeeldrol en zien toe op naleving van de richtlijnen.
Het volledige beleid bedrijfskleding, inclusief wasvoorschriften en richtlijnen, is te vinden op Zenya. Bekijk het document voor alle afspraken, uitzonderingen en praktische informatie.
Vragen?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de projectgroep bedrijfskleding via vivabedrijfskleding@vivazorggroep.nl.

Wijkzorg op de juiste plek
Werken aan sterke thuisbases voor wijkteams
Onze wijkzorgteams zijn vaak op aparte locaties gestationeerd. We zetten nu stappen om de teams op de juiste plek te krijgen. Dichtbij cliënten, maar ook doelmatig in gebruik van ruimte en middelen: op de juiste plek. Het betekent dat meerdere panden die we bezitten op termijn een andere bestemming kunnen krijgen. Met deze focus op wat écht nodig is werkt ViVa! Zorggroep verder aan de Zorg van Overmorgen.
Door Louise ter Horst en Judith Leene - Hilterman
Ooit was het idee om wijkzorg letterlijk ‘in de wijk’ te plaatsen: op veel plekken kleine kantoren, dicht bij de mensen. In de praktijk zien we dat veel van die kantoren weinig gebruikt worden, of dat collega’s vooral onderweg zijn in plaats van op kantoor. Daarom kijken we nu kritisch naar de huisvesting van onze wijkteams. De nieuwe koers: strategisch gekozen locaties die écht functioneren als thuisbasis voor onze teams.
Geesterhage verhuren we vooral, daarom verplaatsen we over een tijd dit kantoor Een concreet voorbeeld is Geesterhage in Castricum. Dit pand is al jaren in gebruik als kantoor voor de wijkzorg. Althans, we gebruiken zelf slechts een klein deel van dit pand van ruim 800 m², de rest wordt onderverhuurd. We willen dit pand verkopen, omdat het niet meer past bij de manier waarop we nu willen werken én verhuur niet past bij onze kerntaak als zorgorganisatie. Het duurt nog een tijd voor we dit pand echt gaan verkopen.


We bezitten veel meer locaties die we verhuren Naast Geesterhage hebben we meer locaties die we (deels) verhuren aan derden, zoals in Heiloo (vlakbij woonzorglocatie Overkerck), waar we woningen huren van een belegger en doorverhuren. Dat lijkt op de Citadel in Heemskerk: ViVa! huurt deze locatie van een woningcorporatie en verhuurt de ruimtes veelal door aan derden. Het appartementencomplex Saenehof in Bergen (vlakbij woonzorglocatie De Marke) willen we verkopen, omdat dit inmiddels ‘gewone’ woningen zijn en wij bij een deel van de woningen alleen zorg aan huis leveren.
Verhuren past niet bij onze kerntaak: goede zorg verlenen ViVa! wil geen verhuurder zijn, maar zich volledig richten op wat we het beste doen: goede zorg verlenen. Daarom kijken we kritisch naar ons vastgoedbezit en -gebruik en zijn we al bezig om Saenehof te verkopen. Dat noemen we ook wel portefeuille-optimalisatie: besparen op beheer en onderhoud, zodat we die middelen kunnen inzetten voor onze collega’s en de zorg aan cliënten.
Wijkteams: zichtbaar in de wijk naar strategisch ‘inhuizen’en past niet bij onze kerntaak: goede zorg verlenen We zien dat de samenwerking sterker wordt als wijkzorgteams dichter bij woonzorglocaties werken. Daarom willen we over een tijd teams inhuizen op locaties zoals De Santmark en De Boogaert in Castricum. Dit zorgt voor korte lijnen, kennisdeling en meer samenhang tussen wijkzorg en andere zorg die we leveren.
Vragen? Voor meer informatie kun je contact opnemen met Louise ter Horst en Judith Leene - Hilterman via vastgoed@vivazorggroep.nl.
Wijkzorg dichtbij: 13 teams in de regio
Er zijn 13 wijkteams in de regio actief: ze werken verspreid over Bergen, Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Driehuis, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Heiloo, IJmuiden, Limmen, Santpoort, Uitgeest en Velserbroek. De teams zorgen er met persoonlijke aandacht en deskundigheid voor dat cliënten zo lang mogelijk op zichzelf kunnen blijven wonen.

Lokale huisvestingsplannen
Van concept naar concreet: de lokale huisvestingsplannen liggen klaar
De lokale huisvestingsplannen van ViVa! Zorggroep zijn afgerond. Alle plannen zijn uitgezet, er is feedback ontvangen en verwerkt. De volgende stap is de formele vaststelling door het bestuur.
Door Dennis de Haas
Het afronden van de lokale huisvestingsplannen is een belangrijke mijlpaal. De plannen zijn niet alleen inhoudelijk uitgewerkt, ze zijn ook concreet gemaakt met een budget en een prioritering. Dat betekent dat iedereen nu weet wat er wanneer op de planning staat: van grootschalig onderhoud tot aanpassingen aan gebouwen. Kortom: er is duidelijkheid over de volgorde van de plannen en de investering die daarbij hoort.
Vier pijlers geven richting
De plannen zijn opgebouwd rond vier pijlers. De eerste, en meest fundamentele, gaat over wettelijke eisen en veiligheid. De andere drie pijlers zijn: onderhoud, transitie en zorgwensen. Zo zorgen we dat onze gebouwen voldoen aan de regels én aansluiten bij de ‘Zorg van Overmorgen.



Wat betekent dit voor jouw locatie?
Met de vaststelling van de lokale huisvestingsplannen weet elke locatie waar zij de komende jaren aan toe is. Binnenkort worden de overzichten gedeeld, zodat iedereen kan zien welke projecten gepland staan en wanneer ze uitgevoerd worden. Zoals wanneer er een nieuwe huiskamer wordt gemaakt.
Samen afgestemd met regio’s en locaties
De plannen zijn in nauwe samenwerking met locatiemanagers en regiomanagers opgesteld. Hun kennis van de dagelijkse praktijk was nodig om te zorgen dat elk plan realistisch, uitvoerbaar en afgestemd is op wat er lokaal nodig is. Voor het eind van het jaar worden de plannen vastgesteld en zijn richtinggevend voor onze investeringen de komende jaren.
Vragen?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Dennis de Haas via vastgoed@vivazorggroep.nl.

Van plan naar praktijk:
Drie nieuwbouwprojecten zetten volgende stap
ViVa! Zorggroep zet belangrijke stappen in de ontwikkeling van de nieuwbouwprojecten. De plannen voor het nieuwe Huis ter Wijck zijn officieel goedgekeurd, bij Geesterheem en Heemswijk is de haalbaarheid van nieuwbouw onderzocht en gaan we in het nieuwe jaar in gesprek met de omgeving. In dit artikel een overzicht van de actuele stand van zaken.
Door Harmen van Doorn


Huis ter Wijck: start bouw in zicht Het Definitief Ontwerp van Huis ter Wijck is af en wordt naar verwachting snel vastgesteld door de Raad van Bestuur. Het plan moet nog officieel worden bekrachtigd door de Raad van Toezicht. En ook de ondernemingsraad geeft advies. Tijdens een buurtavond in juli is aan omwonenden een update gegeven over de plannen toegelicht en ook in oktober was er nog een klankbord; daar kwamen veel positieve reacties op, ook was er media-aandacht voor de nieuwbouwplannen.
De koopovereenkomst wordt voor het einde van het jaar officieel getekend. En de sloop van de bebouwing (onder meer woningen en een garage) staat gepland om januari plaats te laten vinden. Wessel Meulenberg, projectmanager nieuwbouw: “We werken nu aan een Technisch Ontwerp. De start van de nieuwbouw kan – als alles goed gaat – naar verwachting in mei 2026 beginnen. Daarmee komt een lang traject van voorbereiding in een afrondende fase.”


Geesterheem: samenwerking en vervolgstappen Het haalbaarheidsdocument voor een nieuw Geesterheem is goedgekeurd door het bestuur en ligt nu ter beoordeling bij de Raad van Toezicht. De ondernemingsraad brengt ook een advies uit. In samenwerking met andere betrokken partijen (zoals de gemeente en de ontwikkelaar van woningen naast het nieuwe Geesterheem) wordt gewerkt aan de laatste details van de samenwerkingsovereenkomsten.
Wessel: “Deze overeenkomsten zijn belangrijk, want ze bepalen hoe we straks gezamenlijk het project uitvoeren. Aan het eind van dit jaar hopen we hier meer over te kunnen delen. In het nieuwe jaar starten de gesprekken met medewerkers van de locatie en inwoners van Uitgeest, zodat ook zij betrokken zijn bij de toekomst van Geesterheem.”


Heemswijk: ontwerpen met collega’s en omgeving Ook voor Heemswijk ligt het haalbaarheidsdocument bij de Raad van Toezicht. En de ondernemingsraad zal zich er binnenkort over buigen.Wessel: “Afgelopen september vonden er verschillende werksessies plaats met collega’s om ideeën en wensen voor het nieuwe gebouw te verzamelen.
In het nieuwe jaar starten we met overleg met de omgeving om het schetsontwerp te bespreken.” Op basis van alle input wordt gewerkt aan het Voorlopig Ontwerp, waar opnieuw samen met medewerkers in werksessies naar wordt gekeken. Zo wordt elk nieuwbouwplan steeds concreter en gedetailleerder: van Schets Ontwerp, Voorlopig Ontwerp naar Definitief Ontwerp. Een aannemer kan uiteindelijk gaan bouwen met een Technisch Ontwerp.
Vragen?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Dennis de Haas via vastgoed@vivazorggroep.nl.
De frisse aanblik van Meerstate
Afgelopen maand kreeg het restaurant van Meerstate een grondige opfrisbeurt. Samen met de technische dienst, zorgmedewerkers, stoffeerder Erkamp en de schoonmaak is er hard gewerkt aan een nieuwe vloer en aangepaste looproute. De ruimte oogt frisser én is overzichtelijker en comfortabeler geworden. De looplijn van de foyer naar de afdeling Schulpen zorgt voor meer duidelijkheid voor bewoners en bezoekers. De komende weken worden ook de wanden geschilderd voor een warmere uitstraling. Dankzij de gezamenlijke inzet van alle betrokkenen is Meerstate weer een gezellige, huiselijke plek geworden – het verlengstuk van de huiskamers van de afdelingen.

Wonen & Werken
Dit waren de artikelen van het thema Wonen & Werken. Dankjewel voor het lezen van al het nieuws! Navigeer via het menu naar de andere thema's of ga weer terug naar het voorwoord.



