Facilitair

Willeke kijkt terug op 40 jaar werken in de ouderenzorg

Lees verder

Vervolg voor aanpak pilots Meerstate en Huis ter Wijck

Lees verder

‘Eten en drinken’: samen smakelijk en verantwoord

Lees verder

Badkamerkastjes op woonzorglocaties vervangen

Lees verder

Jubileum

Willeke kijkt terug op 40 jaar werken in de ouderenzorg

Onlangs vierde Willeke Heijne haar 40-jarig jubileum bij ViVa! Zorggroep. Een mijlpaal die ze deze zomer vierde, tegelijk met collega Willy Bergman. In al die jaren heeft Willeke in verschillende functies gewerkt en heeft ze veranderingen binnen de organisatie meegemaakt. Tegenwoordig werkt ze als adviseur schoonmaak en linnen bij de afdeling Vastgoed & Facilitair.

Door Willeke Heijne

1985 - 1989

In het voorjaar van 1985, kwam mijn buurvrouw bij ons thuis langs met de vraag of ik in Geesterheem wilde werken als vakantiehulp. Ik had al vanaf mijn 15e een vakantiebaan in de personeelskantine van het hoofdkantoor van Albert Heijn, maar als ik mijn tijd goed verdeelde over de hele vakantieperiode, dan moest dat wel lukken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben in het oude Geesterheem gestart met mijn vakantiebaantje in de keuken en ik ben nooit meer weggegaan uit de organisatie.

De eerste jaren werkte ik op locatie Geesterheem met een heel hecht team, wat altijd heel erg leuk was. Het was kleinschalig en de bewoners woonden ook veel langer in het bejaardenhuis. Wat ook leuk was aan die periode, was dat de plaatselijke winkeliers uit het dorp hun producten leverden aan het bejaardenhuis en de slager kwam dagelijks langs om het vlees te brengen, gewoon met een kratje achter op de fiets. De HACCP bestond nog niet.

1989

Het oude Geesterheem was verouderd en er kwam een nieuw Geesterheem. Moderne kamers voor de bewoners, met een eigen badkamer en het huis werd rolstoeltoegankelijk. Ik was toen nog steeds de jongste medewerker van Geesterheem en tijdens de opening van de nieuwe locatie, mocht ik samen met de oudste bewoner het naambord onthullen. Later is buiten een muurtje gemetseld met de naam van het huis erop.

De eerste jaren werkte ik op locatie Geesterheem met een heel hecht team, wat altijd heel erg leuk was. Het was kleinschalig en de bewoners woonden ook veel langer in het bejaardenhuis. Wat ook leuk was aan die periode, was dat de plaatselijke winkeliers uit het dorp hun producten leverden aan het bejaardenhuis en de slager kwam dagelijks langs om het vlees te brengen, gewoon met een kratje achter op de fiets. De HACCP bestond nog niet.

1990 – 2005

In deze periode kon je makkelijk doorgroeien binnen de organisatie en dat is ook zo gelopen. Ik heb diverse leidinggevende functies gehad.

De tijd van fuseren brak aan, Geesterheem ging samenwerken met locatie Strammerzoom, destijds de Rietlanden genoemd. Niet veel later werd ook locatie De Cameren nog toegevoegd. Maar daar bleef het niet bij, er werden samenwerkingsverbanden gezocht met andere zorginstellingen uit de regio om efficiënter met elkaar te kunnen werken en het inkoopvolume te vergroten. Dit was moeilijk te realiseren omdat elk individueel huis liever niets wilde veranderen.

2006 – 2015

De eerste stappen werden in 2006 gezet om centrale afspraken te maken binnen de facilitaire diensten. Alle facilitair managers en teamleiders werden samengevoegd in een centraal team onder leiding van een ad interim-manager. Met een geboortekaartje werd aangekondigd dat Het Facilitair bedrijf & Inkoop was geboren. Vanaf deze periode lag mijn aandachtsgebied bij schoonmaak en linnen, in diverse functies.

In deze periode is stichting Partners in de Zorg opgericht en na de fusie met de thuiszorg is dit later ViVa! Zorggroep geworden.

2016 -2019

Dat was geen makkelijke periode voor de organisatie. We stonden er als organisatie financieel niet goed voor en er werden maatregelen genomen. Er werd gesneden in het management en er werden zelfsturende teams opgericht onder leiding van een teamcoach. Mijn functie werd teamleider huishouding.

2020-2025

Ik werk nu als adviseur schoonmaak en linnen bij de afdeling Vastgoed & Facilitair en dat doe ik met veel plezier.

Op 1 oktober mocht ik mijn 40-jarig jubileum vieren. Dit heb ik afgelopen zomer samen met Willy Bergman gevierd. We hebben erop geproost samen met de collega’s van de afdeling.

Terug naar boven

Logistiek

Vervolg voor aanpak pilots Meerstate en Huis ter Wijck

De werkwijze om het logistieke proces slimmer en efficiënter aan te pakken wordt op meer plekken in de organisatie ingevoerd – als de Raad van Bestuur zijn formele toestemming geeft. De pilots op Huis ter Wijck en Meerstate, van eerder dit jaar, smaken naar meer . De komende maanden wil het team Inkoop daarom ervaringen blijven delen, processen verder blijven aanscherpen en de samenwerking tussen zorg en logistiek blijven afstemmen.

Door Robert Boer

De pilots in Meerstate en Huis ter Wijck hebben laten zien dat het anders kán: zorgmedewerkers meer tijd geven voor zorgtaken, en logistieke collega’s inzetten voor ondersteunende werkzaamheden. Dat zorgt niet alleen voor meer rust op de werkvloer, maar ook voor minder fouten en efficiënter gebruik van middelen.

Leren van de praktijk Op basis van de ervaringen in de pilotlocaties is een verbeterplan opgesteld. Dit plan bevat praktische aanpassingen in de bevoorrading, de bestelroutes en de communicatie tussen zorg en logistiek. Ook wordt er gekeken naar de hoogte van de voorraden en gaan bestelfuncties naar de logistiek medewerker. In overleg met de locatiemanager wordt bepaald wat per locatie het beste werkt.

Nieuwe locaties sluiten aan In de volgende fase sluiten meerdere woonzorglocaties aan bij het traject. Het team Inkoop & Logistiek begeleidt de uitbreiding. Er zal in overleg met de locaties worden bekeken wanneer en hoe het proces op de locatie wordt ingericht en wie daar betrokken bij zijn.

Eenduidige werkwijze organisatiebreed Het uiteindelijke doel is om één heldere en gestroomlijnde werkwijze te hanteren binnen de hele organisatie. Daarmee wordt niet alleen de efficiëntie vergroot, maar ook de samenwerking versterkt tussen afdelingen. We zien hier dat er uren vrijkomen voor de zorg, die nu door de logistiek medewerker worden ingevuld. Per locatie zal het effect verschillen.

Meer weten? Voor meer informatie kun je contact opnemen met het team Inkoop en Logistiek via inkoop@vivazorggroep.nl.

Terug naar boven

Nieuw beleid

Samen smakelijk en verantwoord: ons nieuwe beleid ‘Eten en drinken’

De afgelopen maanden is er intensief gewerkt aan nieuw beleid ‘Eten en drinken’. Het beleid is deze zomer vastgesteld en via Zenya te vinden. Het beleid voor eten en drinken is bedoeld voor alle medewerkers die zich op een of andere wijze met eten en drinken bezighouden.

Door Evelyn Boelhouwer en Corinne Pool

Het doel van dit beleid is om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen op de verschillende hoofdthema's rond eten en drinken, te weten: kwaliteit, smaak, voedzaamheid, gemoedelijkheid, duurzaamheid en prijs.

Eten en drinken: het hoogtepunt van de dag Eten en drinken betekent veel voor onze bewoners. Een goede maaltijd wordt vaak als hoogtepunt van de dag beschouwd. We mogen dan ook trots zijn dat we bij ViVa! onze maaltijden zoveel als mogelijk vers bereiden en hier veel aandacht voor hebben.

Samen gemaakt, breed gedragen Aan het beleid hebben veel mensen meegewerkt en meegedacht. Het is een mooi en breed gedragen stuk geworden waarmee we de toekomst van onze dienstverlening rond Eten en drinken goed op de kaart hebben gezet. Heel veel dank voor ieders betrokkenheid!

Van papier naar praktijk: implementatie 2026–2027 Op dit moment wordt er gewerkt aan een implementatieplan voor 2026-2027 waarmee we alle locaties gaan helpen om het nieuwe beleid vorm te geven in de praktijk. Hiervoor wordt een speciaal en leuk programma ontwikkeld dat per locatie zal worden doorlopen.

Naar het beleidsdocument ‘Eten en drinken’

Vragen?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Evelyn Boelhouwer of Corinne Pool via vastgoed@vivazorggroep.nl.

Terug naar boven

Meer dan 550 nieuwe kastjes

Badkamerkastjes op woonzorglocaties vervangen

Nog dit jaar worden op meerdere woonzorglocaties de badkamerkastjes vervangen. In totaal gaat het om meer dan 550 kasten, inclusief montage. De vervanging gebeurt in één korte en goed georganiseerde ronde, zodat bewoners en medewerkers er zo min mogelijk hinder van ondervinden.

Door Barry Groot en Arno van der Werf

De nieuwe kasten voldoen aan recente hygiëne-eisen en worden gemonteerd volgens de veiligheidsnormen die gelden binnen de zorg. De uitvoering gebeurt in nauwe afstemming met de adviseurs HIP (Hygiëne en Infectie Preventie), die advies gaven voor het type en materiaal van het kastje. Mirjam Brinkman: “Denk hierbij aan dat ze goed afneembaar zijn, zo veel mogelijk stoot en kras vrij, geen randjes en kieren en dat de deur mooi dit valt zonder kieren.”

Het HIP-team weet wat een veilige, praktische inrichting voor badkamers is. Ook denkt het team mee met waar bij de montage rekening mee moet worden gehouden. Mirjam: “De draairichting van de deuren is bijvoorbeeld belangrijk. En de plek waar de kasten in de badkamer geplaatst kunnen worden.”

De komende weken worden de werkzaamheden per locatie ingepland. Zodra de planning bekend is, ontvangt de locatiemanager een bericht met de verwachte uitvoeringsdatum en de voorbereidingen die nodig zijn. Met deze vervangingsronde brengen we alle badkamers weer op het gewenste niveau van veiligheid, hygiëne en gebruiksgemak.

Vragen? Voor meer informatie kun je contact opnemen met Barry Groot en Arno van der Werf via vastgoed@vivazorggroep.nl

Terug naar boven

Facilitair

Dit waren de artikelen van het thema Facilitair. Dankjewel voor het lezen van al het nieuws! Navigeer via het menu naar de andere thema's of ga weer terug naar het voorwoord.